julianem8 -
Hjem Add Om meg Kontakt

4

Lrer, ser du meg n?

I Norge s har hver tredje 16 ring ftt diagnoser som asteni psykogen og andre diagnoser som tilsvarer at man har psykiske lidelser og er psykisk syk. Nr man er 16 r og hormoner danser rundt i kroppen s er det lett og legge skyld p pubertet for mange foreldre og lrere. Og psykisk helse blir ikke sett p like alvorlig som det burde, ettersom at psykisk helse er noe av det viktigste ha for at man skal kunne fle seg bra og presentere slik man er god for.

Jeg, som n er 16 r og har levd med et rot i hodet mitt s lenge jeg kan huske, gr fram og sier min mening. Hva min historie er og hvorfor akkurat jeg fikk dettedritei mitt liv, det vet jeg ikke og det vet heller ingen andre. Men jeg tror at ingen mennesker er perfekte og alle har sine byrder de p bre. Psykisk helse er noe de fleste lrer om p skolen og mange vet hva det gr utp. Skoler i dag har helsesster og noen har flere som det er mulig snakke med hvis det skal oppst et problem. Du kommer til helsesster og forklarer hva som plager deg, og de snakker med deg og hjelper deg med rydde litt i flelsene dine. Du gr ut dra etter en snakk og hva s? Hva skal du gjre etter time hos helsesster.

Psykiske plager og lidelser er det viktigste helseproblemet blant barn og unge. Cirka 7 ? 8 prosent (omkring 70.000) mellom 3 og 18 r har en psykisk lidelse som br behandles. Det er ikke mange som sliter med seg selv som pner seg for fullt i frste omgang, hvis de faktisk sliter i en alvorlig grad. Det er de som sier minst som trenger det mest

Som tenring som muligens har lite erfaring og kunnskap om slike lidelser klarer ikke se selv at man sliter p den mten at man skal ha hjelp. Du fler deg bare generelt drlig, trtt og slapp. Fravret ker og du fr ikke med deg hva skoletimene handler om. Det er her jeg mener at skolen/ lreren skal tr til og skal i det minste spr om eleven har det bra. Mange lrere ser nr elevene flger med og ikke, med ser de grunnen til hvorfor eleven faller ut?

Jeg har spurt to forskjellige lrere om hva de ville gjort ved en situasjon der eleven virker trist/deprimert. Og det var akkurat slike svar som man vil hre, slike svar burde flere svare tilbake.

Svar 1- Lreren skal kjenne elevene godt og bygge en god relasjon til dem. Om jeg mistenker at en elev ikke har det bra, er lei eller deprimert vil jeg ta en samtale med eleven. I samtalen vil jeg hre hvordan eleven har det og lete etter rsaker til mine mistanker. Om jeg finner noe som ikke er bra, vil jeg iverksette tiltak. Det kan vre mye. Samtale med sosiallrer, helsesster, foresatte osv. Tiltakene vil jeg flge opp slik at jeg forsikre meg om at eleven har det greit! Alle lrere br flge denne praksisen. Er en kun faglrer skal man rapportere sine mistanker til kontaktlrer, som flger opp videre!

Svar2- Det er vanskelig si noe generelt om dette for graden av hva en sliter med er s forskjellig. Noen tenker p selvmord og m ha profesjonell hjelp (psykiater osv) andre har kjrlighetssorg etter en avstandsforelskelse gikk i vasken. S er det noe helt annet nr det er mobbing.

Det jeg har gjort, p generelt grunnlag, nr jeg tror en elev sliter er:

1) Snakke med eleven - gjerne sammen med en nr venn av eleven.

2) Gi beskjed til sosiallreren ang samtalen. Sosiallrer flger opp eleven.

3) Snakke med foreldrene

4) Sosiallrer tar kontakt med PP-tjenesten evt

5) PP-tjenesten til ABUP...

Vi forsvinner litt i folkemengden og fler vi ikke blir sett, enten om vi vill eller ikke. Og nr tre lrere svarer p 123 og ikke mins gode svar, hvorfor er det da ogs s mange som ikke ser oss og ikke kan hjelpe. M vi kutte opp armer og bein fr vi kan f hjelp? Eller kanskje st p bordet i kantina rope ut hvordan mor kom kjempe ruset hjem og skrek opp i trynet ditt hvor unyttig du er og at alt er din feil.

Forestill deg at far banker og mishandler deg daglig etter skolen, om og om igjen. Og neste dag p skolen s har du ikke ftt gjort en lekse ferdig, da er det ikke veldig behagelig f anmerkning og f hre at man ikke jobber hardt nok.

En tenring er enda et barn som skal f lov til vre et barn, ikke den voksene i hjemmet som skal passe p at dine ssken ikke skal merke at far er full og ikke har rd til middag. Slike tffe historier og hendelser preger veldig mange, fordi det er mange prrende i en familie. Da er det ikke rart at man blir sliten og trist, og hvorfor m vi fle at det er vr jobb at lreren skal se at vi har det vondt.

Som det str lenger oppe i innlegget s har jeg hatt mitt over lengere tid og har lrt mer og mer om psykisk helse og hva mine svakheter er. Flere voksene p skolen vet litt om min historie og vet at noen dager er ikke alt like lett. De vet at jeg gr daglig p medisiner som skal hjelpe meg og at de ogs har enkelte bivirkninger. Sist uke var det innlevering/presentasjons dag av et skoleprosjekt vi hadde hatt over lengere tid. Dagen fr presentasjonen ble gruppa mi fortalt at de skulle utelukke meg for de mente at jeg var ustabil og kanskje ikke ville stille opp. Enda jeg ga tydelig beskjed flere anger at JA, jeg er klar! :) S jeg ble nektet komme p presentasjonen og ville ikke f noe karakter. Noen dager senere fr jeg brev fra skolen at jeg str i fare for falle ned en karakter p karakter kortet. Hvordan tro du jeg flte meg etter bli nektet ha presentasjon for s f dette brevet?

Mange lrere som har elever med psykiske problemer tenker sist p de. Det er hvertfall slik vi fler oss, og om da lrerne sier at de ikke gjr dette, hvorfor fler vi det slikt da?

Sist jeg sjekket s var lrere ogs mennesker, og alle mennesker har sine enkelte problemer psykisk og fysisk. Og dette er noe de br ta med seg videre og blande inn med det faglige. Jeg har spurt flere grupper p facebook hvordan de synes skolen tar tak i slike saker. Og svarene var meget det samme alle sammen, som jeg skriver. Og nr fravret er oppe i 34 timer under et semester, burde det kanskje sl en tanken at det ikke bare er en forkjlelse?

Min favoritt blomst er rosen, gjett hvorfor!

Det er ganske enkelt, rosen er vr metafor p livet. Alle roser er like vakre og de har alle pigger. Roseblomstene til mor i hagen blomster nr de fr pleie og omsorg, men visner nr de ikke fr vann. Vannet det er hjelpa som vi mennesker skal gi hverandre for at vi ikke skal visne. Og det vannet m vi alle sammen bli bedre til gi hverandre.

  • 8

    Jaaaaaa, da var det p tide med bloggens frste video og den skal da g utp en sprsmlsrunde For de som ikke vet hva det gr utp s er det dere som da skal stille ett eller flere sprsml til meg ved skrive de i kommentarfeltet.

    Jo mer dere gir meg jo mer fr dere igjen, s skriv i vei. Er lov til gjemme seg bak anonym, jeg kommer ikke til lese opp navnene p video*n anyW. Rett og slett fordi det vil ta utrolig lang tid og etter min mening ? uinteressant? S jeg hper dere lager reine avhret til meg s gleder jeg meg J



    GOD PSKE


  • 0

    En slapp dag er det for meg, har ikke gjort annet enn ligge i senga & sett p TV. Victoria secret har masse flotte tilbud n, og det beste av alt er at jeg fikk lnning i gr. Lnningen er fra den perioden jeg ble mnedens selger s n skal jeg sl meg ls tenkte jeg. Men s kom jeg p at jeg m spare absolutt alle pengene jeg fr i lnning pgrunn av jeg skal ta lappen denne uka. S det ser drlig ut med Victoria secret produkter p Juliane denne mneden. Jeg satt og trstet meg selv med at jeg lagde en love list p http://victoriassecret.comdet gjr du ved trykket love it ikonet som er i hjrnet p alle produktene og varene p nettbutikken. Du trykker p dine favoritter og de vil da bli lagret.S kommer alle de produktene du har trykket p inn p en liste. For gjre det m du opprette en bruker konto, det er helt gratis og utrolig masse kult som skjer. Her er noe av min L O V E LIST



    Jeg synes fargene p disse var utrolig fine og litt utenom de vanlige,basic fargene som ofte gr igjen p alle jenters hender. Ikke minst s skriker fargene energi og glede, noe som jeg personlig elsker ved en vr/sommer stil.


    Bikini, sommerens tegn. Jeg elsker kunne variere p hvilken type bikini jeg har p meg nr jeg er p stranden, liker litt variasjon p fasong og farger. Disse type overdeler er blant de jeg liker best og som sitter best p meg. Jeg synes fargene p disse bikiniene var utrolig sjarmerende og veldig feminine.

    Dette var da noe av min love list hos Victoria secret, jeg har slike Love lister flere steder blant annet hos MAC.

    Har du Love List?

  • 2

    Jeg var redd for at ana skulle ta meg. Over lengere tid n s har jeg sakte men sikkert spist mer og mer, noe er utrolig stolt av. Mye startet i 9 klasse da jeg mistet en som betydde mer enn meg selv i livet mitt. Jeg var helt knekt og det preget p. Tilslutt reiste jeg meg litt av den tunge depresjonen, men ante ikke at jeg mulighet kunne ha ftt noen diagnoser. Jeg visste vel ikke hva ordet diagnose betydde engang. Jeg har alltid vrt en av de jentene som har vrt veldig fram p og har alltid vrt glad i gutter. S nr tenrings rene starter for fullt ble det litt dating her og der men aldri mer. Det ble aldri noe mer fordi jeg var livredd for knytte meg til noen. Jeg skammet meg over enkelte valg jeg hadde tatt i livet, og ting som jeg ikke gjorde annerledes. Jeg flte at uansett hvem eller hva jeg pnet meg for eller knyttet meg til s ble jeg eller noen sret. Og etter ha blitt sret s utrolig mange ganger s ble jeg redd. Jeg har alltid hatt blant annet ADHD, men jeg har aldri sett p den som en hindring til vre normal. Etter som jeg var den tynne jenta, som ikke var smart nok til vre sammen med klassen, som mtte begrense hvor mye jeg reiste til pappa, som mistet alt hun tok p, som flte hun aldri var god til noe og heller ikke god nok. Jeg flte at jeg var en byrde for alle lrere og annet som mte st p for hjelpe meg med flge med p skolen. Og som jeg sa til meg selv flere ganger, hvorfor skal jeg f hjelp p skolen? Jeg klarer jo ikke engang rekke den tidsnok.

    Jeg startet f mange tanker om hva jeg kunne gjort bedre og hvor bedre alle andre hadde det enn meg o.l. Men jeg klarte ikke se alt det positive som var rundt meg nr jeg var s langt nede. Og grunnen til at jeg ikke klarte se det. Var nok fordi jeg var som sagt redd for pne meg og knytte meg.

    Jeg skjnte aldri at det var fordi jeg ikke klarte knytte meg og pne med at jeg aldri flte meg bra nok. S jeg startet med kroppen min, jeg spiste lite men ikke med vilje fysisk. Men underbevisstheten min sa nei og jeg glemte spise og mistet generelt lyst p mat. Jeg spiste middag med familien og noen ganger kveldsmat. Det var da familien min var hjemme og som regel disse to mltidene vi hadde sammen. Jeg ble tynnere og fikset mye p kroppen min jukset. Jeg var flau over kroppen min og meg selv. Aldri skiftet jeg sammen med jentene i gymmen, kom alltid for seint med vilje eller lste meg inne p do.




    Men det slo meg aldri at jeg hadde et problem.
    D
    et er n i etterkant jeg klarer se litt mer over saken og jeg ser mine problemer.

    N den dagen i dag s sliter jeg fortsatt med diverse ting som tar mye av enn som menneske. Men uansett hvor langt nede jeg har vrt eller er, s hjelper det ikke lenger sitte hjemme synes synd p seg selv og trekke seg tilbake.

    Jeg er enda litt flau over meg selv meg jeg har lrt kontrollere sorg, angst og panikk p en bedre mte enn jeg gjorde da. Det var ingen som visst hvordan jeg egentlig flte meg helt innerst inne, det er klart at noen gange lakk det litt ut om jeg satt og grt p toalettet p skolen. Men jeg visste ikke en gang selv hvor lei meg jeg egentlig var og hvor mye jeg trengte hjelp. Det er en ond sirkel som er vanskelig komme ut av.

    Selvskadingen uten kniv

    Jeg var ikke typen som ville ha oppmerksomhet p de skikkelig vonde tinga, men jeg likte at folk viste at noe plaget meg. De skulle ikke f vite hva, og hvorfor det var slikt vet jeg ikke men jeg tenker at det var et skrik om oppmerksomhet. Nr jeg var s mye trist s endte det som regel opp at jeg var sint p meg selv og jeg var og er meget impulsiv. Jeg sa fort ting jeg ikke mente og gjorde ting som heller ikke var vondt ment. Jeg straffet meg selv med aldri tilgi meg selv og gjorde det motsatte og dyrket heller mer sorg. Jeg kuttet meg selv aldri meg kniv men nr var sint satt jeg og klorte alt jeg eide og hadde p ryggen og andre plasser som ingen kunne legge merke til. Det var en gang jeg lagde brannsr p armen min og folk s det og spurta hva som hadde skjedd. Da ble jeg litt redd for at noen skulle finne ut av hva som egentlig foregikk s jeg sa jeg falt ned en bakke og tok meg imot med armene.

    En annen form for selvskading som jeg gjorde var fortelle meg selv hvor utrolig unyttig jeg var og andre sre ord som gjorde vondt i hjerterota.

    Styggen p ryggen

    Onkel p kom ut med styggen p ryggen for ikke s lenge siden og den sangen ga meg en flelse at det er ikke kun meg det er noe feil med, faktisk s er det ikke noe feil med meg heller. Men jeg er blind, jeg ser ikke at jeg er svak og lar alt tristhet ta innp meg og det spiser meg opp innvendig. Men vi glemmer tenke, for vi har han herre styggen p ryggen som minner oss p hvor unyttige, feile og skam vi er.

    Nr man er langt nede kan det kun g oppover, men hvor er stigen jeg skal g opp?

    Noe av det som provoserer meg mest er nr folk sier f.eks skjnner at du har det vondt eller skjnnet hvordan du har det, alt kommer til ordne seg

    Jeg skjnner at de prver hjelpe, men hva er tomme ord for et medmenneske? Om du er redd for om du vkner opp i morgen og alle du elsker og bryr deg om har dd i en bilulykke, eller om dine sm ssken fr juling nr de kommer hjem fra skole og barnehage. Du kan ikke velge hvem du kan bli med hjem fordi foresatte i det hjemmet kan vre farlige for deg pga vonde miner fra fortid. Vet du hvordan det er vre redd for livet ditt? Jeg er sikkert p jeg jeg ikke er den eneste som har det vanskelige tiden og ikke finner livet lett. Men noen episoden er tffere enn andre og nr man opplever bli sviket gang p gang. Og da gr det utover andre ting som evt skole. Nr jeg er p skolen s trives jeg og det minner meg p at jeg har like mye rett til vre her som alle andre.

    Men det er ogs en risiko ta, for jeg takler ikke hre flere ganger hvor uansvarlig jeg er som aldri rekker skolen og at jeg ikke prver mitt hardeste. Det hardeste jeg vet det er skal trykke p lever knappen. Kun fordi jeg vet at det jeg leverte ikke kommer til noen nytte og at det ikke er godt nok. Jeg blir ikke lei meg nr det skjer for jeg vet at det er fordi jeg har s vondt i kroppen at det tapper meg for energi. Da er ikke en skole oppgave det viktigste pivotere. Men det som gjr meg vondt er nr du blir sett p som ustabil p skolen. Jeg er nettopp sykemeldt fra jobb igjen pga mine plager og skolen vet ogs at jeg sliter. I jobber somregel i gruppe, som vi ogs gjorde n nylig. Jeg ga beskjed at det ikke er 100% sikkert at jeg er her hele tiden. Og gruppa var veldig forstelses full. Jeg fikk utdelt et ark som jeg skrev av og fikk to punkter jeg skulle finne fakta om. Jeg var ikke mye p skolen dette uken men jobbet hardt hjemme. Dagen fr presentasjonen vendte de ryggen mot meg og sa jeg ikke hadde jobbet nok i gruppa til kunne f bli meg. Jeg prvde forklare hvorfor jeg var mye borte og sa at jeg hadde jo sagt ifra til de. S forteller de meg at det ikke er lett skjnne meg nr jeg ikke sier hva som har skjedd. Jeg sier tilbake at ikke alt jeg kan fortelle med det er ikke alle dager jeg har lyst st opp. S fr jeg slengt tilbake at det sier vel heller meg om meg som person. De a at det var ikke bare de sin avgjrelse men lrernes ogs. Jeg sendte melding til lreren min og forklare (igjen) og fikk tilbake forstr du er langt nede, hper du klarer ut skole ret.

    Det stakk i hjerte mitt, fordi til tross for at jeg var sykemeldt fra jobb og ikke orker spise eller noe som helst, s jobbet jeg og jorde alt jeg fikk beskjed om. Jeg var klar til presentasjon og hpet p en god karakter. Det er klart at dette delegger min tillitt til skolen og jeg fler at til og med nr jeg jobbet p egen hnd, s gr det ikke.

    Det ste liv hjelper meg

    Ting som hjelper meg med smile og fle noe annet enn sorg og reddsel,det er rett og slett gjre ting som jeg liker. Blant annet vre men fin fantastiske kjreste, hest, dra ut med venner osv. Det hres veldig bortskjemt ut, men en dag uten skole og kun vre i stallen med min kjreste fr meg til huske p gode minner og minner meg p hvor lykkelig jeg kan bli igjen. Noen ganger fr jeg nok av skolen midt under en skole dag. Nr jeg fr nok pleier jeg som regel fle meg uvel og starter f vondt i kroppen. Da har jeg gode venner som tar meg med ut og laget en god latter sammen med meg.

  • 4

    Lei av slitt hr? Jeg har krller naturlig og var ikke s fornyd med dette fr da jeg foretrakk rette hret mitt hverdag. S jeg fikk utrolig slett/freezy hr tilslutt og ble veldig lei. Jeg fant ut noen hr rutiner som funket utrolig bra for meg og n er hret mitt veldig sunt og fint igjen. Her finner du tre av mine hr tips til et sunnere hr.

    1. Ikke vask hret ditt hver dag, da vasker du ut den naturlige oljen som hret laget og det blir mye fortere fett. Men du m ikke vaske det for lite heller, for da produserer hret mer av den naturlige hr oljen og det blir ?.FETT. Jeg vasker mitt hr hver andre-tredje dag.

    2. Masser hodebunnen nr du ser p tv, slapper av, kjeder deg eller nr du gnir inn Shampo. F opp blodomlpet, dette vil hjelpe hret ditt til vokse fortere. Jeg pleier og sitte massere med fingertuppene nr jeg vasket det og nr jeg ser evt p tv.

    3. Lag din egen hr kur. Dette er billig og veldig enkelt! Som dere sikkert vet s er avocado veldig bra og spise for hr og hud, med det kan ogs bli en super hrmaske og ansikts kur.

    Slik gjr du:

    Ta en halv avocado, og bland det med eggeplommen fra ett egg. Masser dette inn i hodebunnen til skalpen. Pakk hret inn i en badehette/hndkle og vent i 20 minutter. I mens s kan du bruke eggehviten som du har igjen p ansiktet som en ansiktsmaske for tette porene.

    Skyll ut p vanlig mte og avslutt med vanlig vask. For et bedre resultat kan det vre lurt vaske hret frst s du pner hrsekkene. Da trekker hret det til fortere. S avslutter du men balsam. Vasker du hret fr du bruker avocado masken trenger du vente i 15 minutter.




  • 5



    Jeg har tenkt prve meg p litt blogg igjen etter en god lang pause. Som alle andre bloggere tipper jeg, s er jeg veldig interessert i hre hva dere vil lese om og hva dere synes kunne vrt interessant
    . Jeg kommer nok til blogge mye om min hverdag, mote, trening og alt som fallen meg inn. S jeg hper at i frste omgang at dere forteller hva som faller dere interessant, s skal jeg gjre s godt jeg kan. Jeg satser p f blogget hvertfall fire ganger + i uken, da min uke kan bli litt hektisk til tider, men det er bare godt f satt seg ned skrevet ut & dele bilder, minner og spennende opplevelser.

    Til sndag s skal jeg p Photoshoot s bildene kommer ut hit p bloggen sdagkveld eller senest mandag.

    -Juliane